Svet-Stranek.cz
Vše z mé hlavy pro MŠ

cvičíme jako...:Vše z mé hlavy pro MŠ

cvičíme jako...

 Projekt na téma: „Jsme malé opičky“

 

Časový rozsah: ½ - ¾ hodiny

 

Pomůcky:ponožky (každé dítě svou), molitanové míčky, švihadla, barevné šátky (početbarev

                 podle věku a úrovně dětí),kazeta s relaxační hudbou

 

Cíle vzdělávacích oblastí:

Dítě a jehotělo (hlavní): hlavním cílem je předejít ortopedickým oslabením, cvičení jezaměřeno na vyrovnávací cvičení – ploché nohy. Zdokonalovat orientaciv prostoru, zdokonalovat pohyblivost, zvětšení pohyblivosti celého těla,aktivní stah svalů celé plosky nohy, posilování příčné klenby chodidla,pěstování rovnováhy, soustředění, citlivost chodidla, uvědomění si vlastníhotěla.

 

Dítě a jehopsychika: procvičení znalosti barev, rozvoj pozornosti, rozvoj a kultivacepředstavivosti a fantasie, posilování přirozených poznávacích pocitů(zvídavost, zájem, radost…). Pojmenovat zvířátka v ZOO, zpracováníinformací. Vyjádření vlastního názoru, uvědomění si sebe sama. Analýza asyntéza slov.

 

Dítě a tendruhý: spolupráce s ostatními při hrách, respektovat druhé,respektovat a dodržovat herní pravidla, neposmívat se, pokud to někdo dělájinak než já, respektovat odlišnost druhých.

 

Dítě aspolečnost: pochopit funkci chování a plnění své role ve hře, jednatspravedlivě, hrát fér.

 

Dítě a svět:rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách, informace o jinýchživočišných druzích.

 

 

1. část

 

Hygienadětí, vysvlečení nebo převlečení do věcí na cvičení, seznámení dětí s tím,že jdeme do tělocvičny, co tam budeme dělat. Seznámím dětis bezpečnostními pokyny (po chodbě do tělocvičny nepoběžíme, nepolezeme nažebřiny…), ostatní pokyny dětem nutno připomínat až během cvičení.

 

2. část:

„Honěná“

Klasická honičkas babou (tentokrát s „opičkou“), která honí a předává babu dál.

 

3. část: průpravné cviky

 

Motivace nacelou činnost: S dětmi mluví loutka opičky:“ Jé, děti, já se Vám aninepředstavila! Jmenuji se Žofinka a Vy?“ děti řeknou svá celá jména. „Já už tomám, co takhle si zahrát na opičky? To je ale nápad.“

Organizace:Na „značkách“ (stanovištích) v prostoru, kolem sebe dostatek místa. Děticvičí bosé!!!

      Popis cviku

    Grafické     znázornění

 

Zaměření

         Motivace

1) ZP: a) stoj snožmo, levou zanožit, patu přitáhnout k hýždím

a)      stoj snožmo, levou přednožit a rukama přitáhnout k trupu

-         výdrž v poloze

-          


Udržení rovnováhy, protažení svalů stehenních a lýtkových

„Abychom mohly být dobré opičky, musíme se nejprve protáhnout, opičky se protahují na stromech, ale my tu strom na lezení nemáme, tak se musíme protáhnout po našem“

2) ZP: stoj mírně rozkročný, ruce podél těla

a)      pohupování se na špičkách

přenášení váhy vpřed a vzad (na špičku a na patu)

 


Protažení a procvičení kotníků, protažení svalů plosky nohy

„Opičky potřebují k lezení po stromech hlavně nohy a kotníky, tak se zkusíme houpat, jako když stojíme na větvičce – sem a tam, nahoru a dolů.“

3) ZP: stoj snožmo. Kotník jedné nohy položíme nad koleno druhé a ruce spojíme nad hlavou do stříšky


Cvik na výdrž, na udržení rovnováhy, je vhodný hlavně pro starší děti – „čisté“ předškoláky

„Tak, teď už umíme držet na větvičce rovnováhu na obou nohách, co takhle zkusit to na jedné – teda vám to jde, vy jste lepší, než Žofinka.“

4) ZP: stoj snožmo, ruce podél těla

Ze švihadla utvoříme kruh (rybníček) a skáčeme dovnitř a ven


Důraz na měkký doskok

„Opičky také musí umět přeskakovat z jedné větvičky na druhou, nebo třeba i skákat do rybníčku, zvládnete to?“

5) ZP: stoj mírně rozkročný

Ze švihadla je kruh (rybníček), chodíme kolem jako opičky – ohnou chodidlo, váhu přenesou na vnější stranu chodidla


aktivní stah svalů celé plosky nohy, posilování příčné klenby chodidla

Říkanka:

My jsme malé opičky, cvičíme si nožičky.

6) Přechod přes švihadlo, ploska chodidla na švihadle, u menších dětí dvě švihadla vedle sebe, tím utvořím „lavičku“. Pro rovnováhu upažit.


Pěstování rovnováhy, soustředění, citlivost chodidla

„Máme pod sebou těžký úkol, musíme dojít na konec větve, kde na nás čeká banán (jiná pochoutka).“

 

 

4. část: hlavní část - Vyrovnávacícvičení – předejití ortopedickému oslabení plochých nohou – OPIČÍ DRÁHAZ TĚCHTO CVIKŮ:

(lze ji zařaditale pouze s tou podmínkou, že cviky děti znají a v mezích svýchmožností ovládají, jinak bych nedoporučovala, nebo si je před „Opičí dráhou“zacvičí, nebo zopakují) a to takto:

Dětem dám doprostoru švihadlo nebo obruč do kruhu, (děti cvičí s jednou ponožkou nanoze), míček, švihadlo položené do dálky. Asi takto: děti mohou být rozdělenyna dvě družstva a soutěží spolu.

 

Dítě si nohousundá ponožku, tu vezme prsty nohy, a asi ve vzdálenosti 3 skoků je obruč nebošvihadlo, kam ponožku přemístí, poté přejde švihadlo (viz. cvik 7), obejde jakoopička švihadlo do kruhu (viz. cvik 5), skočí dovnitř a ven (viz. cvik 4),„opičími“ kroky dojde zpět ke svému družstvu a pokračuje další dítě, ostatnímohou fandit.

 

 

7) ZP: stoj snožmo, před nohama švihadlo, nebo ponožku

a)      uchopování švihadla nebo ponožky jednou nohou a zvedání

b) prsty u nohou smotat švihadlo do klubíčka a rozmotat do délky


aktivní stah svalů celé plosky nohy, posilování příčné klenby chodidla

„Tady před námi leží na zemi větvička, která je plná pochoutek pro opičky, zvednete ji nohou, jako pravé opičky?“

8) Stoj, míček leží před nohou položíme jednu nohu přední částí chodidla na míček a točíme míčkem na zemi na místě, nohy vystřídáme.

 


Zcitlivění svalů chodidla, podélné i příčné klenby

„Opičky si rády hrají, kutálí si s kokosem, zkus to také“

9) Stoj na vnějších hranách chodidla, kolena jsou pokrčena od sebe, míček držíme na zemi oběma chodidly, pomalu houpavě postupujeme malými „krůčky“ s pérováním při každém kroku vpřed s kutálením míčku před sebou.

 


Chůze po hranách, přenesení váhy na vnější strany chodidla, aktivní stah svalů celé plosky nohy

„Opičky si hrají s kokosem, kutálí si ho před sebou.“

10) ZP: sed, podpor vzadu

Plosky nohou tlačíme k sobě, váhu přeneseme mírně vzad. Posouváme nohy vpřed a vzad. Chodidla se nesmí rozpojit.

 


Protažení svalů nohy

„Opičky zkouší, kam až dosáhnou s nožičkami“

11) ZP:  sed pokrčme, podpor vzadu

- jednou nohou (prsty) sundáváme ponožku z nohy (ponožka musí být na noze), nohy vystřídáme


Posílení svalstva plosky nohy

„Tak, teď si opičky také musí procvičit prstíčky a abychom si je mohli procvičit s nimi, musíme si nejprve nasadit ponožku“

 

12) Děti stojí nebo sedí, před nimi leží na zemi ponožka, kterou předtím sundaly z nohy, opřou nohu patou u ponožky, ponožku zkusí zvednout skrčením všech prstů nad zem bez  pomoci ruky nebo druhé nohy. Nohy prostřídáme.

 


Posílení svalstva plosky nohy. Děti musí cvičit bosé!!!

„Opička našla ne zemi něco moc zajímavého, chce se na to podívat, ale v ruce drží banán, tak to zkusí zvednout jen nohou.“

 

Následuje uvolnění:

13) UVOLNĚNÍ

Leh na zádech, ruce předpažit, nohy přednožit a klepáním uvolňujeme. Poté se natáhnou, zkouší se protáhnout, jako když se ráno probudí.

 


Uvolnění namáhaných končetin

„Opičky si potřebují odpočinout a uvolnit se.“

 

5. část – pohybová hra: „Opičíhonička“

„Hrana ZOO“

 

Motivace:opakování zvířátek v zoologické zahradě, po zopakování „přijdou“ mezi dětiloutky čtyř zvířátek (opice, lev, papoušek a had). Zeptají se dětí, zda by sina n nechtěly zahrát.

Předškolácimohou při opakování zvířátek v ZOO určit první a poslední písmeno veslově, vytleskat slabiky a určit počet slabik.

 

Organizace:v kruhu uprostřed třídy nebo tělocvičny, každé dítě stojí na své kytičce(značce).

 

Pravidla:děti jsou rozděleny na výše zmiňovaná čtyři zvířátka, stejně tak učitelka(pokud hraje s nimi). Děti jsou v kruhu, učitelka stojí uprostředkruhu, zvolí jedno zvíře a všechna zvířátka toho druhu si musí rychle vyměnitmísto, s nimi si snaží najít místo i učitelka, která stála dosud uprostřed(předtím kytičku – značku neměla), nyní nezbude kytička zase na někoho jiného,to stojí opět uprostřed kruhu, zvolí další zvíře, ta si opět vymění místo, hrapokračuje, dokud děti dodržují pravidla, nebo dokud učitelka neurčí konec.Kromě volby jednotlivých zvířátek může říct osoba uprostřed kruhu „ZOO“ – to sipotom musí vyměnit místo všechna zvířátka.

 

 

6. část – uvolnění, relaxace

Motivace:„My opičky jsme moc chytré, ale jestlipak umíme také znát barvy?“

Organizace:rohy a stěny třídy (tělocvičny) jsou vymalovány barevně (8 barev) – určím, kekterým děti půjdou (počet barev podle věku a úrovně dětí), pokud jsou stěnybílé, navěsím barevné šátky (utvořím barevné koutky).

Provedení:děti jsou opičkou Žofkou rozděleny do skupin (počet stejný jako počet barev),Žofka určí, která skupina půjde ke které barvě. Stojí tak, aby měly dost místaa protahujeme plosku nohy (chodidlo). Stojíme na špičkách, poté se přehoupnemena paty a zase zpátky.(„Opička se houpe na houpačce“), (opakujeme cvik č. 2z hlavní části), poté zkusíme nohy střídat (liftink) – jedna na patě,druhá na špičce. Poté si sednou, nohy natáhnou před sebe a propínají prstynohy, chodidlo, potom zkusí mírně roztáhnout prsty. Děti si lehnou na záda,zavřou oči, Žofka prostřednictvím učitelky dětem říká: „Teď jste malé opičky,představte si sami sebe, jak sedíte pod stromem, všude okolo je spousta trávy,je tu i vodopád.“ (využití informací a zapamatování obrázků, které dětizískávaly po dobu, kdy jsme si o tématu povídali). Poté děti pomalu otevřouoči, protáhnou se jako opička na louce když vstává, pomalu si sednou a vstanou.

 

7. část – reflexe

Posadíme se dokroužku a každé dítě řekne, jak se mu cvičilo, co se mu líbilo na cvičení, conaopak mu vadilo a proč – vyjádření vlastního názoru, uvědomění si sebe sama.