Pokusč.
1
Jednoduchý elektroskop
Cíl:
Vytvořit jednoduchý elektroskop a
dokázat přítomnostelektrického náboje.
Pomůcky:
Plastová láhev, korková zátka, alobal,
pletací jehlice,plastové pravítko, bavlněné oblečení
Postup:
1. Korkovouzátku
propíchneme pletací jehlicí
2. Nakonec
jehlice přilepíme proti sobě dva tenké proužky alobalu (cca 0,5 cm x 8cm)
3.
Zátkouuzavřeme PET láhev (proužky alobalu uvnitř
lahve
4. Navyčnívající
konec napíchneme vyrobenou kouli z alobalu
5.
Plastovýmpravítkem několikrát přejedeme po bavlněném oblečení a poté
přiblížíme ke kouliz alobalu
Výsledekpro
učitelky:
Proužky z alobalu uvnitř lahve se od sebe
odtáhnou.
Základníúdaje:
Proužky alobalu byly nabity
souhlasným nábojem – odpuzujíse.
Elektroskop =
přístroj, který „dokazuje“ přítomnost náboje.
Pokusč.
2
Cíl:
Prokázat existenci statické elektřiny.
Určit některé
vlastnosti různých předmětů.
Pomůcky:
Nafukovací balónky, prázdné hliníkové
plechovky, šátek(oblečení)
(Pro další varianty: tekoucí voda,
zrcadlo)
Postup:
Výsledek pro
učitelky:
Po tření balonku se bude plechovka
přibližovatk balonku.
Základní údaje:
Nafukovací balonek má po třenívlnou přebytek záporného náboje, který přitahuje kladný
náboj plechovky.Plechovka se tedy přibližuje k balonku – balonek má tolik přitažlivé
síly,že pohne s plechovkou.
Dalšívarianty:
Jakodkloníme
prou vody?
· pustíme vodu
z kohoutku slabým proudem
· třeme balonek
vlnou a poté přiblížímek proudu vody
· pozorujeme a
hodnotíme
· proud vody se
od balonku odkloní
Přítulnýbalonek
· nafoukneme
balonek
· umístíme ho ke
stěně, dveřím nebo oknu apopisujeme
· třeme balonek
vlnou a zopakujeme předchozí krok
· Balonek se
„přilepí“ ke zdi, oknu nebo dveřím –je nabitý určitou silou, ale ne takovou, aby
dveřmi nebo stěnou pohnul
Učešemese bez
hřebenu
· nafouknutý
balonek třeme vlnou
· přiložíme
balonek k hlavě a popisujeme, coto dělá s našimi vlasy.
· Přitažlivá
síla elektronů, zvaná statickáelektřina, nám zvedá vlasy
Pokusč. 3
Pomůcky:
Dvě tenké knížky, deska silného skla,
malé útržky hedvábnéhopapíru, kousek hedvábné látky
Postup:
1. Položímeknížky
na stůl vedle sebe a necháme mezi nimi malou mezeru
2.
Domezery mezi knížky vložíme útržky hedvábného
papíru
3. Naknihy
položíme skleněnou desku
4. Deskutřeme
hedvábnou látkou
Výsledekpro
učitelky:
Při tření skla látkou poskakují kousky papíru po
stole nebojsou přitaženy ke sklu
Základníúdaje:
Elektřina může vzniknout třením
skla hedvábím. Při třenípřecházejí ze skla do hedvábí elektrony a kladný náboj přitahuje kousky
papíru.
Pokusč. 4
Pomůcky:
Umělohmotný hřeben, útržky papíru,
proud vody
Postup:
1.
Na stůlrozhodím několik útržků papíru
2.
energickysi pročesávám vlasy
3.
velmirychle přiložím hřeben ke kouskům papíru
4.
popisujivýsledky
5.
pohybujihřebenem pomalu podél papírků
6.
popisujizměny
7.
stejně „nabitý“hřeben přiblížím k tekoucímu proudu
vody
8. popisujivýsledky
Výsledekpro
učitelku:
Kousky papíru budou „přiskakovat“
k záporně nabitémuhřebenu, na okamžik by se měly
„přilepit“.
Základníúdaje:
Statickou elektřinu způsobuje
tření.
Pokusč. 5
Pomůcky:
Da nafukovací balonky, nit, hedvábná
nebo vlněná látka
Postup:
1. nafouknutébalonky společně svážu nití
2.
oba třuhedvábnou látkou
3.
umožnímbalonkům volný pohyb
4.
pohybujis nití.
Výsledekpro učitelku:
Balonky po
tření sledují pohyby ruky
Základníúdaje:
Třením lze vyvolat elektrický
náboj.
Pokusč.6
Pomůcky:
Nit, hedvábná nebo vlněná látka,
kousek novinového nebotenkého papíru
Postup:
Výsledky:
Výsledekpro učitelku:
Papír po tření na krátkou dobu zcela přilne ke svislépodložce
Základníúdaje:
Třením lze vyvolat elektrický
náboj
Literatura:
http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=220
http://fyzika-tomas.mypage.cz/menu/elektricke-vlastnosti-latek
Časopis Učitelka MŠ
LORBEER, GeorgeC.; NELSONOVÁ, Leslie W. Fyzikální pokusypro děti : Náměty a návody pro zajímavé vyučování. 1. vyd. Praha :
Portál,1998. 220 s. ISBN 80-7178-181-9.